Adobe

آموزش برنامه ادوبی ایلوستریتور adobe illustrator

آموزش برنامه ادوبی ایلوستریتور

آموزش برنامه ایلوستریتور Illustrator– ایلوستریتور چیست و چه کاربردی دارد؟

ادوبی ایلوستریتور adobe illustrator، نرم‌افزار ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator) یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌ا

فزارهای طراحی در دنیا است. زمانی که یک طراح، طرحی را در ایلوستریتور ترسیم می‌کند، مطمئن است هرچقدر بخواهد می‌تواند اندازه‌های طرحش را تغییر دهد؛ دلیل این امر این است که این نرم‌افزار، تصاویر (Pictures) و اشیاء (Objects) را بر اساس بردار (Vector) پردازش و تولید می‌کند و شما – به‌عنوان یک طراح – می‌توانید طرحِ خود را بدون افتِ کیفیت، روی یک کارت ویزیت یا حتی در ابعاد یک بیلبورد، منتشر کنید.

کاربرد برنامه ایلوستریتور بسیار وسیع و گسترده است و از آن در حوزه‌های مختلفی همچون: طراحی وب، چاپ، تبلیغات، طراحی واسط کاربری و… استفاده می‌شود. جالب‌تر خواهد شد اگر بدانید طرحی که در برنامه Illustrator می‌سازید، در برنامه‌های دیگر  نیز قابل استفاده است؛ برای مثال می‌توانید طرحی که در این نرم‌افزار ساخته‌اید را به نرم‌افزارهای دیگری نظیر: فوتوشاپ (Photoshop)، افتر افکت (After Effect) یا پریمیر (Adobe Premier) منتقل نموده و ادامه‌ی طراحی خود را در نرم‌افزارهای مقصد انجام دهید.

با این مقدمه از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید تا ضمن مقایسه‌ی ایلوستریتور با – دیگر نرم‌افزارِ مطرحِ طراحیِ شرکتِ ادوبی یعنی – فوتوشاپ، مزایا و کاربردِ این نرم‌افزار را ارائه نموده و قسمت‌های مهم این نرم‌افزار بزرگ و گسترده را خدمت شما معرفی کنیم؛ همچنین لینک بهترین منابع آموزشی در زمینه آموزش برنامه ایلوستریتور و یادگیری کامل قسمت‌های مختلف آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آنچه می خوانید:  پنهان کردن فهرست 

1 ایلوستریتور Illustrator چیست و چه کاربردهایی دارد؟

2 تفاوت فوتوشاپ و ایلوستریتور در چیست؟

3 آموزش برنامه ایلوستریتور Illustrator

4 لیست مقالات مشابه و تکمیلی

5 سخن پایانی درباره آموزش برنامه ایلوستریتور

ایلوستریتور Illustrator چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد کاربرد برنامه ایلوستریتور بسیار وسیع و گسترده است و از آن در حوزه‌های مختلفی همچون: طراحی وب، چاپ، تبلیغات، طراحی واسط کاربری و… استفاده می‌شود. در ادامه کاربردهای ایلوستریتور را به‌صورت جزئی‌تر در قالب لیست ذکر کرده‌ایم.

  • طراحی وب: به‌عنوان یک طراح وب برنامه ایلوستریتور (در کنار سایر برنامه‌های دیگر) می‌تواند به شما کمک کند تا به‌صورت حرفه‌ای، ساختار یک صفحه‌ی وب‌سایت را بسازید یا یک موکاپ (Mockup) را برای ارائه به مشتری خود ارائه دهید.
  • طراحی واسط کاربری اپلیکیشن موبایل: طراحان اپلیکیشن نیز دوست‌دار برنامه ایلوستریتور هستند؛ زیرا می‌توانند با کیفیت بسیار بالایی طرح‌های گرافیکی موردنظر خود را در این برنامه پیاده‌سازی کنند.
  • طراحی بنرهای تبلیغاتی: بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی نیاز دارند بیلبوردهایی طراحی کنند که چشمان مخاطبانشان را بدزدد؛ آن‌ها به کسانی نیاز دارند که در ایلوستور مهارت بالایی داشته باشند تا بتوانند این‌گونه طرح‌ها را برایشان انجام دهند.
  • طراحی جلد کتاب: نویسندگان و ناشران معمولاً برای طراحی جلد کتابشان از کسانی که در ایلوستریتور مهارت دارند، بهره می‌گیرند. بسیاری از طرح‌هایی که در ذهن نویسندگان و ناشران برای جلد کتابشان وجود دارد، توسط نرم‌افزار فوتوشاپ و دیگر نرم‌افزارهای مشابه قابل پیاده‌سازی نیست؛ به همین خاطر آن‌ها طرحی که در ذهن دارند را با یک ایلوستریتورکار در میان می‌گذارند و ایلوستریتورکار نیز با دریافت دستمزد بالایی این کار را برایشان انجام می‌دهد.آموزش برنامه ایلوستریتور Illustrator–
  • همکاری با موشن گرافیست ها: بسیاری از کسانی که در زمینه موشن گرافی فعالیت دارند، تخصص اصلی‌شان متحرک کردن تصاویر است اما در طراحی صحنه، لباس و کاراکتر موشن گرافی خود می‌لنگند؛ لذا می‌توانید در زمینه طراحی صحنه، لباس و کاراکتر با آن‌ها همکاری کنید و از این راه به درآمد برسید.
  • طراحی لوگو: طراحی لوگو، یکی از درآمدزاترین مشاغل در حوزه گرافیک می‌تواند باشد. برنامه‌ها و نرم‌افزارهای متعددی به‌منظور طراحی لوگو وجود دارد اما بی‌شک یکی از بهترین گزینه، نرم‌افزار ایلوستریتور است. لذا اگر بتوانید از طریق ایلوستریتور برای افراد و شرکت‌های مختلف، لوگو طراحی کنید، می‌توانید در گذر زمان، منتظر به‌دست آوردن درآمد مناسبی باشید. لازم به ذکر است برای طراحی لوگو به‌صورت حرفه‌ای، صرفاً تسلط بر ایلوستریتور کافی نیست و باید مهارت‌ها و تخصصی‌های جانبی دیگری نیز داشته باشید.
  • طراحی اینفوگرافیک: به‌جرئت می‌توان گفت که یکی از مشاغل آینده‌دار در حوزه گرافیک، طراحی اینفوگرافیک است. اغلب ادارات و سازمان‌های دولتی، مدارس، سایت‌های آموزشی و… نیاز دارند تا شخصی برای آن‌ها اینفوگرافی‌هایشان را به‌صورت تخصصی و بهینه‌شده طراحی کند تا آن‌ها را روی بیلبوردها و بنرها چاپ یا در وب‌سایت منتشر کنند. گفتنی است که نرم‌افزارهای دیگری نظیر پاورپوینت، فوتوشاپ و… نیز برای طراحی اینفوگرافیک مناسب هستند اما وجه تمایز و نقطه‌ی قوت ایلوستریتور در این است که با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توان یک طرح اینفوگرافیک را به‌راحتی در ابعاد یک بیلبورد درآورد و آن را چاپ کرد.
  • طراحی آیکون: همان‌طور که می‌دانید آیکون‌ها کاربرد متنوعی دارند از آیکون سایت و اپلیکیشن و بازی گرفته تا آیکون نرم‌افزار و… . برنامه ایلوستریتور این قابلیت را دارد که شما به‌صورت حرفه‌ای با آن، لوگو طراحی کنید و از این طریق به درآمد برسید.
  • طراحی فونت: شاید با خودتان بگویید مگر کسی در ایران فونت هم می‌خرد؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است سری به سایت «ایران فونت» بزنید تا متوجه شوید که بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف که بسیاری از آن‌ها معروف هم هستند (مانند دیجی‌کالا، دیوار و…) برای سایت یا اپلیکیشن خود فونت‌ها را خریداری می‌کنند. چه‌بسا بسیاری از استارت‌‌آپ‌ها مانند علی‌بابا فونت اختصاصی خود را سفارش داده‌اند. لذا شما نیز می‌توانید با طراحی یک فونت خاص از طریق برنامه ایلوستریتور، به درآمد چشمگیری برسید.
  • طراحی بروشور، کاتالوگ و منو برای کسب‌وکارها + طراحی سِت نمایشگاهی: یکی از قابلیت‌هایی برنامه ایلوستریتور این است که شما می‌توانید خروجی طرح خود را به‌صورت پی‌دی‌اف (PDF) از این برنامه استخراج کنید؛ پس ایلوستریتور، گزینه بسیار خوبی برای طراحی بروشور و کاتالوگ‌هایی است که طراحی خلاقانه‌ای دارند. احتمالاً این بروشورها و کاتالوگ‌ها را در غرفه‌های نمایشگاهی دیده باشید! همچنین، اکثر مدیران کافه‌ها، رستوران‌ها و مدیران دیگر کسب‌وکارها، برای نشان دادن محصولات و خدمات خود از منوهایی استفاده می‌کنند که در عین جذابیت از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند. پس اگر آموزش برنامه ایلوستریتور را به خوبی دیده باشید و در آن به مهارت بالایی رسیده باشید، از این طریق نیز می‌توانید درآمد کسب کنید.
  • نقاشی دیجیتال: کسانی که در شبکه‌های اجتماعی پیج‌های نقاشی دیجیتال دارند و کسانی که در صنعت چاپ و تبلیغات مشغول نقاشیِ پوستر، بیلبورد، کاورهای موسیقی، جلد بسته‌بندی محصولات خوراکی و… هستند، عموماً از طریق ماوس یا قلم نوری می‌توانند با برنامه ایلوستریتور به‌راحتی این نقاشی‌ها را بکشند.
  • همکاری در استودیوهای بازی و انیمیشن سازی: در عصری قرار داریم که بازی‌های موبایلی و انیمشین‌سازی در کشورهای مختلف، ازجمله ایران بسیار پررونق شده‌اند و شرکت‌ها و استودیوهای مختلفی اقدام به بازی‌سازی و انمیشین‌سازی نموده‌اند؛ اما همواره در تیم آن‌ها، جای کسی که در طراحی تخصص دارد و بر برنامه ایلوستریتور مسلط است،‌ خالی است. جالب است بدانید که بسیاری از این شرکت‌ها، با نیروی متخصص طراحی خود به‌صورت دورکاری (فریلنسری) همکاری می‌کنند.
  • طراحی قالبِ پست و محتوای شبکه‌های اجتماعی: بسیاری از کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی حسابِ کاربریِ تجاری دارند، حتی افرادی که درآمد آن‌ها وابسته به شبکه‌های اجتماعی هست، نیز واقف‌اند که اگر طرح و قالبِ پست‌هایشان، شکیل و کاربرپسند نباشد، بازخورد لازم را از کاربران نخواهند گرفت و به درآمدشان لطمه‌ای جدی وارد می‌شود؛ لذا هم بسیاری از کسب‌وکارها و هم بسیاری از افرادی که درآمدشان وابسته به شبکه‌های اجتماعی است، به‌دنبال شخصی می‌گردند که یک طرح و قالب اختصاصی متناسب با اصول برندینگ و تبلیغات، برایشان طراحی کند. این شخص اگر بر برنامه ایلوستریتور مسلط باشد، می‌تواند درآمد خوبی از این طریق نیز به‌دست بیاورد.
  • طراحی لباس و محصولات چاپی: کسانی که در صنعت طراحی لباس هستند یا کسانی که بر روی تی‌شرت‌ها و سایر البسه، طرح‌ها متفاوت و نوآورانه‌ای خلق می‌کنند، این کار را عموماً از طریق نرم‌افزار ایلوستریتور انجام می‌دهند. این نرم‌افزار، همچنین به کسانی که مشغول انجام طراحی بر روی محصولات چاپی نظیر: پیکسل، گارد موبایل، ماگ‌ها و… هستند نیز کمک شایانی
  • آموزش طراحی
پنجره‌ی مربوط به ایجاد فایل جدید در برنامه ایلوستریتور

در سمت چپ پنجره‌ی بالا می‌توانید از لیست آرت‌بوردهای آماده برنامه ایلوستریتور – که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند – آرت‌بورد موردنظر خود را انتخاب نمایید. همچنین، در سمت راست این پنجره، می‌توانید نام و سایر تنظیمات مربوط به آرت‌بورد (Art Board) موردنظر خود را – به‌دلخواه خود – تعیین کنید. پس از تعیین نام و تنظیمات، اگر بر روی دکمه آبی‌رنگ Create کلیک کنید، فایل موردنظر شما با مشخصاتی که تعیین کرده‌اید، برای شما ساخته می‌شود.

نحوه وارد کردن تصویر یا آرت بورد دلخواه به برنامه ایلوستریتور

گاهی اوقات لازم نیست که خودتان یک آرت‌بورد جدید ایجاد کنید، بلکه نیاز است تا فایل‌های تصویری یا آرت‌بوردهای دیگران را به نرم‌افزار ایلوستریتور وارد کرده و آن‌ها را ویرایش نمایید یا از آن‌ها برای طراحی خود کمک بگیرید. برای این منظور، کافی است تا از تب‌های بالایی نرم‌افزار، بر روی تب File کلیک کرده و در لیست آبشاری بازشده، گزینه Open را انتخاب نمایید تا یک پنجره‌ی محاوره‌ای برایتان باز گردد و از طریق آن، فایل تصویری یا آرت‌بورد موردنظرتان را به نرم‌افزار وارد (Import) نمایید. همچنین می‌توانید این کار را با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+O از صفحه‌کلید انجام دهید.

نحوه وارد کردن یک فایل به نرم‌افزار ایلوستریتور

نکته: گاهی اوقات پیش می‌آید از از فایل‌های یکسان و تکراری در طراحی‌های خود استفاده می‌کنید؛ در این حالت لازم نیست که هربار به روش بالا به‌منظور وارد کردن فایل به محیط نرم‌افزار ایلاستریتور اقدام کنید؛ بلکه با کلیک بر روی گزینه Open Recent File می‌توانید لیست تصاویر یا آرت‌بوردهای پر استفاده یا اخیراً بازشده‌ی خود را مشاهده کنید و با کلیک بر روی تصویر یا آرت‌بورد موردنظرتان در این لیست، آن را به نرم‌افزار وارد کنید.

راهنمای عدم نمایش صفحه استارت Get Started در برنامه ایلوستریتور

اگر به‌صورت مکرر از برنامه ایلاستریتور استفاده می‌کنید، ممکن است پس از مدتی این امر برایتان آزاردهنده باشد که هر بار پس از باز کدن این برنامه، صفحه شروع یا Get Started را ببینید. برای هر بار نمایش ندادن صفحه شروع، کافی است که در تب‌های بالایی نرم‌افزار، تب Edit را انتخاب نموده تا یک لیست آبشاری برایتان باز شود. در لیست آبشاری ماوس خود را بر روی گزینه‌ی Preferences نگه دارید تا یک لیست دیگر برایتان باز گردد. در لیست جدیدِ بازشده کافی است بر روی گزینه General کلیک کنید تا یک پنجره برایتان باز شود.

وبلاگ کلاب هاست

تیم تخصصی کلاب هاست

خبرنامه کلاب هاست

اینستاگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید