سئو چیست و چرا پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیا است؟
سئو بهینه سازی موتور جستجو، سئو چیست؟ امروزه همان سوالی است که در تمامی زیرشاخه های کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، مطرح می شود.
به طور خلاصه می توان گفت بهینه سازی وبسایت یا همان سئو موجب می شود یک سایت توسط موتورهای جستجو نظیر گوگل، یعنی در صفحه سرچ آن ها به افرادی که کلمات مربوط به آن وبسایت ها را جستجو می کنند، در جایگاه بالاتری نمایش داده شود و آن افراد جذب وبسایت ها شوند.
حتماً تا به حال به این امر دقت کرده اید که درآمد وبسایتی که در جایگاه اول صفحه یک سرچ گوگل قرار دارد بسیار بیشتر از درآمد سایتی است که در صفحه دوم قرار دارد، زیرا افرادی که از طریق جستجو در گوگل وارد یک وب سایت می شوند عبارت مربوط به همان وب سایت را جستجو کرده اند، این بدان معناست که به دنبال خدمات، محصول یا مطالب آن وبسایت بوده اند پس احتمال انجام عملی سودآور از سوی آن ها برای وبسایت ها بسیار بالاست. به همین دلیل افرادی که می دانند سئو چیست و در آن تخصص دارند، می توانند درآمد بسیار زیادی داشته باشند.
ممکن است بارها شنیده باشید که مالکین کسب و کار یا بازاریاب ها در رابطه با اهمیت بازاریابی دیجیتال و یا مزایا سئو صحبت می کنند. همچنین احتمالا شنیده اید که چرا هر کسب و کار کوچکی باید در زمینه سئو فعالیت کند. اما واقعا به صورت جامع و کامل تعریف سئو چیست؟
سئو سایت به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو می باشد و شاید فقط یک کلمه سه حرفی باشد اما می تواند یک دنیا تفاوت در استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما ایجاد کند. در ادامه ما به این سوال پاسخ میدهیم که تعریف سئو چیست و همچنین بعضی دیگر از سوالات رایج در رابطه با بهینه سازی سایت برای موتور جستجو را بررسی می کنیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم درک بهتری نسبت به ماهیت و اهمیت سئو برای سایت به دست بیاورید.
معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو یا همان سئو (SEO: Search Engine Optimization) فرآیند تغییر دادن طراحی و محتوای وبسایت برای نمایش بهتر در موتور جستجو می باشد. با بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو، شما می توانید قابلیت رویت وبسایت خودتان را در جستجوهای ارگانیک و غیر پولی در نتایج موتور جستجو، تقویت کنید. تا به اینجا به صورت خلاصه تعریف سئو سایت را خدمت شما ارائه کردیم اما در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
به عبارت دیگر تعریف سئو سایت به این شرح می باشد: موتورهای جستجو بخصوص گوگل، برای محبوب شدن و محبوب ماندن نزد کاربران، یک اصل مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و آن اصل هم رضایت کاربر است، حال از خود بپرسید یک کاربر چه زمانی هنگام استفاده از یک موتور جستجو رضایت کامل را دارد؟ دقیقاً! پاسخ شما درست است، هنگامی که برای سؤال یا عبارت جستجو شده خود پاسخ و نتیجه ای مناسب و جامع را در نتایج ارائه شده توسط آن موتور جستجو بیابد.
به همین دلیل موتورهای جستجو در راستای بهبود و افزایش رضایت کاربران خود، الگوریتم هایی جهت نمره دادن و ممیزی وب سایت ها ایجاد کرده اند تا بهترین نتایج برای عبارت جستجو شده توسط کاربران را به آن ها ارائه دهند.
این الگوریتم ها معیارهای مختلفی را در سایت ها بررسی می کنند تا متوجه شوند کدام سایت نتیجه بهتری برای سؤالات کاربران است و سپس سایت هایی که امتیاز بیشتری را طبق آن معیارها گرفته باشند، در صفحه نتایج جستجو با جایگاه بالاتری نسبت به رقبا نمایش داده می شوند. حال به فرآیند و مجموعه فعالیت هایی که در یک وبسایت جهت مطابق شدن با معیارهای موتورهای جستجو و ارتقاء جایگاه سایت در نتایج سرچ انجام می شود، سئو گفته می شود.
با بهبود سئو سایت، جایگاه صفحات وب سایت و محتوای شما در نتایج موتورهای جستجو ساده ارتقاء پیدا می کند. هر چه وبسایت شما از نظر موتورهای جستجو بهتر باشد و از آن ها امتیاز بیشتری بگیرد، یعنی مطابق با فاکتور ها و معیارهای آن ها باشد، احتمال این که آن ها شما را در جستجوهای مربوطه برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا سرویس های شما توسط کاربران، ارائه کنند بیشتر می شود و جایگاه بالاتری نسبت به سایت هایی که مربوط به آن کلمات هستند ولی امتیاز کمتری دارند، کسب خواهید کرد.
به عنوان مثال، سایت Alibaba برای عبارت “خرید بلیط قطار” رتبه اول را در صفحه نتایج دارد. آن ها برای جذب افراد و مشتری هایی که از طریق گوگل وارد وبسایتشان می شوند، هیچ هزینه مالی را پرداخت نمی کنند.
با ایجاد کردن تغییرات کوچک یا پیچیده در وبسایت خودتان، کسب و کار شما میتواند سئو خودش را تقویت کرده و در نتیجه رتبه بندی شما در موتور جستجو بهبود پیدا می کند. هدف بیشتر کسب و کار ها، رتبه بندی در صفحه اول گوگل، بینگ، و دیگر موتورهای جستجو برای کلمات و عبارات کلیدی می باشد که مرتبط با محصولات یا سرویس های شما می باشد. تنها روشی که میتوانید برای بهبود رتبه بندی خودتان استفاده کنید، بهبود سئو در طول زمان است. به عبارت دیگر، هدف ذکر شده هدف اصلی سئو می باشد.
نقش رتبه بندی در SERP ها در سئو چیست؟
حالا که شما فهمیده اید که سئو چیست و چه معنا و مفهومی دارد، می خواهیم کمی جلوتر برویم. یکی دیگر از سوالات رایج که می شنویم این است؛ رتبه بندی سایت در گوگل چیست؟
SERP (Search Engine Result Page) به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. رتبه بندی سایت در گوگل شرکت شما یعنی جایگاه سایت شما در SERP گوگل. بهبود بهینه سازی سایت برای موتور جستجو به شما کمک می کند که رتبه بندی خودتان را تقویت کرده و میزان نمایش سایت خودتان به کاربران موتورهای جستجو افزایش دهید. هر چه رتبه بندی شما در SERP برای کلمات و عبارات کلیدی مربوطه بالاتر باشد، احتمالا مشتریان بیشتری سایت و خدمات و محصولات شما و یا موضوعات مربوطه در موتور جستجو را پیدا می کنند.
برای بیشتر بخش ها، اکثر مشتریان فقط صفحه اول گوگل، بینگ یا هر موتور جستجوی دیگر را بررسی می کنند. به همین دلیل هر کسب و کاری که می خواهد قابلیت رویت خودش را در موتور های جستجو و مشتریان خودش را افزایش دهد، باید تلاش کند که رتبه بندی SERP خودش را بهبود بخشد و در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرد.
🔵 من می دانم سئو چیست؛ حال چگونه سئو سایت خود را بهبود بخشم؟
عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی رتبه بندی و سئو شما تاثیر دارد. اگرچه گوگل از الگوریتم های پیچیده ای برای مشخص کردن رتبه بندی شما در موتور جستجو استفاده می کند، اما باز هم می توانید با استفاده از بهترین روش های موجود برای طراحی و تولید محتوای وبسایت، رتبه بندی خودتان را بهبود بخشید.
در ادامه ما به چند روش اشاره می کنیم که میتوانید با استفاده از آن ها رتبه بندی خودتان را در نتایج موتور جستجو بهبود بخشید.
- تولید محتوای با کیفیت؛ یکی از بهترین روش ها برای بهبود رتبه بندی سئو، تولید کردن محتوای با کیفیت منحصر به فرد و مهم می باشد. هر چه محتوای با کیفیت تری تولید کنید، موتور های جستجو اهمیت بیشتری به سایت شما میدهند و متوجه می شوند که سایت شما مفید می باشد.
- جستجوی کلمات کلیدی را انجام دهید؛ یکی دیگر از المان های مهم برای بهبود سئو، جستجوی کلمات کلیدی می باشد. شما باید کلمات کلیدی را پیدا کنید که مشتریان و بازدید کنندگان سایت شما به دنبال آن ها هستند. سپس باید محتوای خودتان را بر اساس این کلمات و عبارات کلیدی ایجاد کنید تا بتوانید احتمال رتبه بندی در SERP ها را افزایش دهید.
- مطمئن شوید که سایت شما با موبایل سازگار است؛ اگر می خواهید در بازار دیجیتال رقابت کنید، قطعا باید سایتی سازگار با موبایل داشته باشید. سایت های سازگار با موبایل نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری در وبسایت شما می شود، بلکه بر روی رتبه بندی سئو شما هم تاثیر دارد.
- بهینه سازی وبسایت برای جستجوی صوتی؛ آیا می دانید که بر اساس گفته گوگل، حالا 41% از بزرگسالان و 55% از نوجوانان به صورت روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟ به علاوه، بر اساس تحقیقات Gartner 30% از جستجوها در سال 2020 به صورت جستجوی صوتی خواهد بود. در دنیای امروز که در آن بسیاری از افراد ترجیح میدهند که از جستجوی صوتی استفاده کنند، قطعا این موضوع بر روی سئو وبسایت شما تاثیر میگذارد.
مهم ترین تفاوت در جستجوی صوتی و متنی (تایپ شده) کلمات کلیدی مورد استفاده می باشند. وقتی یک نفر می خواهد به صورت نوشتاری جستجو کند در موتور جستجو می نویسند «رخت خواب ارزان»، اما وقتی همین فرد بخواهد به صورت صوتی جستجو کند، می گوید «چطور می توانم یک رخت خواب ارزان بخرم؟». پس می بینید که در جستجوی صوتی، کلمات کلیدی طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرند. چون که به صورت طبیعی، عبارات گفتاری طولانی تر هستند و بیشتر حالت سوالی دارند. پس اگر می خواهید بدانید که کلمات کلیدی سئو چیست، در ابتدا باید مشخص کنید که منظور از آن کلمه کلیدی، به صورت صوتی است یا متنی.
چند عامل سئو دیگر وجود دارد که شما باید آن ها را کنترل کنید. اما، عوامل مختلفی از آن ها به صورت خارجی هستند یعنی این عوامل تحت تاثیر بازدید کنندگان و یا خوانندگان وبسایت شما می باشد. مثلا اعتبار سایت شما مبتنی بر کیفیت سایت ها یا افراد دیگری است که از لینک صفحات شما استفاده کرده و یا صفحه شما را برای دیگران به اشتراک می گذارند.
هر چه سایت های با کیفیت بیشتری از لینک شما استفاده کرده باشند، یعنی لینک صفحات وب سایت شما را برای مشاهده کاربران خود، در صفحات وب سایتشان قرار داده باشند، اعتبار شما نیز بیشتر خواهد بود. به این امر که سایر سایت ها لینک صفحات سایت شما را در صفحات خود قرار دهند، اصطلاحا بک لینک گفته می شود.
یکی دیگر از عوامل سئو که میتواند بر روی رتبه بندی SERP شما تاثیر داشته باشد، این است که آیا بازدید کنندگان زمان کافی برای تعامل با محتوای شما صرف میکنند یا سریع سایت شما را ترک می کنند. این پارامتر با نام نرخ پرش هم شناخته می شود. به دلیل این که نمی توان به هیچ صورتی تضمین کرد که بازدید کنندگان مدت زمان طولانی در سایت شما بمانند و از محتوای شما استفاده کنند، شما باید محتوای جذابی ایجاد کنید که مخاطبین دوست داشته باشند از آن ها استفاده کنند و در سایت شما باقی بمانند.