اصول طراحی گرافیک وب سایت
به نظر می رسد این روزها همه در هر زمینه شغلی وب سایتی ساخته اند. وب روز به روز شلوغ تر می شود و به معنای واقعی کلمه ده ها وب سایت در حین خواندن این مقاله به دنیای اینترنت وارد می شوند. در نتیجه محبوبیت در بین این توده عظیم از سایت ها روز به روز سخت تر می شود.
خوشبختانه از نظر طراحان، به نظر می رسد که همه نمی دانند چه چیزی باعث محبوبیت یا شکست طراحی وب می شود. مسلماً، طراحی وب تا حد زیادی یک فرآیند خلاقانه است و بنابراین می توان آن را بیشتر هنر نامید تا علم. اما از آنجایی که ذاتاً وسیله ای برای ارائه است، برخی از قوانین (یا حداقل اصولی) بر آن اعمال می شوند. با پیروی از برخی نکات ساده، هر کسی باید بتواند یک طرح بصری دلپذیر ایجاد کند و یک قدم به محبوبیت نزدیک تر شود. اما روند، به این سادگی هم نیست، و استعداد و تجربه اهمیت زیادی دارد. اما هر کسی می تواند صفحه اصلی خود را در عرض چند دقیقه به چیزی زیباتر تبدیل کند.
مطمئناً شما یک قالب سایت عالی می خواهید که محصولات یا خدمات شما را به نمایش بگذارد که تصویر کسب و کار خود را به درستی به تصویر بکشد. اما با وجود ده ها گزینه در دسترس امروز و روش های مختلف ارائه خدمات طراحی سایت توسط شرکت های متفاوت، چگونه روش طراحی وب را که برای شما و سازمانتان بهترین است انتخاب می کنید؟
باید به اهمیت نسبی ظاهر و گرافیک سایت خود اهمیت دهید. به یاد داشته باشید، شما فقط یک فرصت دارید و از آن فرصت کوتاه باید برای ایجاد اولین تأثیر مثبت بر روی بازدیدکنندگان خود استفاده کنید. ظاهر طراحی وب سایت شما واقعاً مهم است.
وب سایت شما فقط یک یا دو ثانیه فرصت دارد تا بازدیدکنندگان جدید را جذب کند و اعتماد آنها را القا کند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می دهد که بازدیدکنندگان وب سایت تنها در 50 میلی ثانیه نظر می دهند!
در طراحی سایت، اعتبار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. هر دو به یک اندازه مهم هستند، همانطور که در مورد یک دفتر کار، فروشگاه خرده فروشی یا شرکت خدماتی مهم است.
تصور کنید وارد یک مغازه کفش فروشی شده اید و رنگ دیوار های پوسته شده و فرش کثیف و لامپ های شکسته می بینید. شاید تابلوی روی در نشان می داد که یک مغازه کفش فروشی است، اما با نگاهی به اطراف، نمی توانید ویترین های کفش را پیدا کنید زیرا آنها در گوشه ای غیر قابل دید قرار گرفته اند.
طراحی گرافیک وب
شباهت های زیادی بین طراحی گرافیک وب و طراحی گرافیکی وجود دارد. برای مثال هر دو به درک خوبی از تایپوگرافی، گرافیک و به طور کلی اصول طراحی نیاز دارند. مقایسه طراحی گرافیک وب و طراحی گرافیکی شبیه مقایسه آی پد با یک نقاشی است. هر دو نوع جلوههای بصری زیبایی را به نمایش می گذارند، اما فقط یکی از آنها تعاملی است و اگر آن را لمس کنید می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. بنابراین می توان گفت تمرکز بر روی طراحی گرافیک وب این است که چگونه هنرمندی میتواند تجربیاتی را ایجاد کند که فقط ویژگی نمایشی نداشته باشد بلکه مردم بتوانند با آن تعامل نیز داشته باشند. یک طراح گرافیک وب میتواند با انجام یک طراحی گرافیکی برای عناصر بصری وب سایت مانند تصاویر و آیکون ها، تمامی قسمت های یک سایت را به گونه ای در کنار هم بچیند که تعاملی و قابلاستفاده شوند و کاربر بتواند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند.
یک وب سایت مسیرهای مختلفی دارد که کاربران وب میتوانند برای رسیدن به اهدافشان از آنها استفاده کنند. طراحان گرافیک وب باید مطمئن شوند که کاربران هنگام استفاده از وب سایت تجربه خوبی دارند و میتوانند به راحتی و بدون سردرگمی به اهدافشان دست یابند. آنها درک میکنند که چگونه بهترین طراحی و چیدمان را برای عناصر جهتیابی، فراخوانی با دکمههای اکشن و دیگر عوامل تعاملی انتخاب کنند تا در کاربر نفوذ کرده و منجر به افزایش گردش یک فرد در سایت شود. بسیاری از طراحان گرافیک وب همان مجموعه مهارت های متداول را به عنوان طراحان وب دارند. مثلا با تایپوگرافی، پلت رنگ ها، و قوانین ترکیببندی و چیدمان آشنایی دارند. اما طراحان پیشرفته گرافیک وب به چگونگی تاثیر این عوامل بر تعامل آنلاین و قابلیت استفاده از آنها نیز توجه میکنند.
یکی از دغدغه های طراحان گرافیک وب بهینهسازی عناصر سایت است. تصاویر، انیمیشنها، و دیگر عناصر گرافیکی باید خوب به نظر برسند و در حین حال به اندازه کافی نیز کوچک باشند تا به سرعت روی همه دستگاهها بارگذاری شوند. زمانهای بارگذاری طولانی منجر به تجربه بد کاربر و کاهش نرخ بازدید سایت میشود. علاوه بر عناصر بصری، طراحان وب باید در نظر بگیرند که چگونه متن در صفحات مختلف و در مرورگرهای مختلف نمایش داده خواهد شد که خوشبختانه، اضافه شدن قاعده کلی فونت در CSS امکان آرایه بزرگتری از گزینههای فونت را فراهم کرده است. طراح گرافیک وب تصمیم می گیرد که چگونه به وب سایت شما نگاه شود، بنابراین انتخاب هایی را در مورد طرح بندی، فونت ها و تصاویر انجام می دهد تا وب سایت های جذابی را خلق نماید. طراحان گرافیک وب باید مقیاس را نیز در نظر بگیرند. همانطور که در وب سایت ها مشاهده می کنید تصاویر و دیگر عناصر بصری با اندازه صفحه بالا و یا پایین میروند. هدف این است که تمام این عناصر قابل خواندن باشند و به کاربرپسند بودن وب سایت کمک کنند. طراحان وب باید تمام روشهای ممکن را در نظر بگیرند و با یک تفکر خوب طرحی را برای عناصر اصلی سایت انتخاب نمایند.