BackUp یا بکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟
آیا میدانید پشتیبان گیری چیست؟ آیا از کاربرد بکاپ اطلاع دارید؟ در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل بگوییم که پشتیبان گیری یا بکاپ چیست و چه کاربردی دارد.
بکاپ (backup) چیست؟
پشتیبان گیری یا بکاپ (BackUp) در واقع کپی کردن فایلها یا دادههای فیزیکی و مجازی در یک مکان ثانویه بوده تا در برابر خرابی تجهیزات، بتوان از اطلاعات محافظت کرد. شرکتهای مختلف اگر احساس کنند که برخی از دادهها از حساسیت بالایی برخوردارند یا برخی از دادهها در خطر از دست رفتن هستند، از آن دادهها و اطلاعات یک نسخهی پشتیبان تهیه خواهند کرد. اما چه خطراتی نیاز به تهیهی نسخهی پشتیبان را بیشتر میکند؟ برای مثال یک بکاپ، از اطلاعات شما در برابر خطراتی مانند باگ نرمافزاری، خرابی دادهها، خرابی سختافزار، هک، خطای کاربر یا سایر اتفاقهای پیشبینینشده محافظت خواهد کرد. از سوی دیگر برای اطمینان از بازیابی سریع و قابل اعتماد دادهها، نیاز است تا تست پشتیبانگیری و بازیابی را انجام دهید و نتیجهی بازیابی را بررسی کنید. در ادامه با کاروتک همراه باشید تا به جزییات بیشتر در مورد اهمیت و کاربرد بکاپ بپردازیم.
اهمیت و کاربرد بکاپ چیست؟
اکنون که میدانیم BackUp چیست، بد نیست تا به اهمیت آن بپردازیم. پشتیبانگیری از دادهها یکی از مهمترین اجزای زیرساخت در هر سازمانی بوده زیرا مانع از دست رفتن دادهها خواهد شد. پشتیبانگیری، امکان بازیابی فایلهای پاکشده یا بازیابی فایلهایی که به طور تصادفی از بین میروند را فراهم میکند. BackUp معمولاً بهترین راهحل هر شرکت و سازمان برای بازیابی اطلاعات پس از حمله باجافزار، خرابی سخت افزار یا یک اتفاقات دیگر است. در نتیجه مهم است که یک سازمان از دادههای اساسی خود نسخهی پشتیبان تهیه کند. با بهترین لپ تاپ های سامسونگ آشنا شوید.
از چه اطلاعاتی باید نسخه پشتیبان تهیه شود؟
یک فرآیند پشتیبانگیری، برای پایگاههای داده مهم یا برنامههای کاربردی مرتبط با کسب و کار اعمال میشود. در واقع از هر دادهای که کسب و کار یا شرکت شما را تحت تاثیر قرار میدهد یک بکاپ بگیرید. در نتیجه در یک سازمان باید هر از اطلاعات مهمی که به آن نیاز خواهید داشت، نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت از دست رفتن اطلاعات نگران آسیب دیدن کسب و کارتان نباشید.
هر چند وقت یکبار باید نسخه پشتیبان تهیه شود؟
بهترین روش این است که حداقل یک بار در هفته یک نسخه پشتیبان کامل از دادهها تهیه کنید و میتوانید اغلب در تعطیلات آخر هفته یا ساعات کاری غیراداری این کار را انجام دهید. برای تکمیل پشتیبانگیری کامل هفتگی، لازم است تا تغییرات روزانه را بر بکاپ خود اعمال کرده و نسخهی پشتیبان خود را بروزرسانی کنید.
تکامل و بهبود سیستم های بکاپ و پشتیبانگیری
شرکتها معمولاً از دادههای کلیدی در دیسک پشتیبان، بکاپ تهیه میکنند. نرمافزار پشتیبانگیری، یا در دستگاهها ادغام شده یا در یک سرور جداگانه اجرا میشود تا فرآیند کپی کردن دادهها را در دیسک مدیریت کند. نرمافزار پشتیبانگیری معمولاً فرآیندهایی مانند حذف دادههای تکراری را انجام میدهد تا میزان فضای فیزیکی مورد نیاز برای ذخیره دادهها را کاهش دهد. این نرم افزار همچنین سیاستهایی را اعمال میکند تا بتوانید بر تعداد دفعات پشتیبانگیری از دادههای خاص، تعداد کپیها و مکان ذخیرهسازی نسخههای پشتیبان نظارت کنید.
قبل از اینکه دیسک به عنوان یک رسانه اصلی پشتیبانگیری در اوایل دهه 2000 تبدیل شود، بیشتر سازمانها از درایو نوار مغناطیسی (magnetic tape) برای تهیهی نسخهی پشتیبان استفاده میکردند. البته این نوارها هنوز هم استفاده میشوند؛ اما عمدتا برای دادههای آرشیو شده که نیازی به بازیابی سریع ندارند، کاربردی خواهند بود. برخی از سازمانها، استفاده از درایو خارجی قابل جابجایی را جایگزین نوارهای مغناطیسی کردهاند، اما مفهوم اصلی پشتیبانگیری از دادهها در تمامی رسانهها یکسان است.
پشتیبانگیریهای مبتنی بر دیسک این امکان را برای سازمانها فراهم کرده تا به حفاظت مداوم از دادهها دست یابند. قبل از پشتیبان گیری مبتنی بر دیسک، سازمانها معمولاً به طور مداوم بکاپهای کاملی ایجاد میکردند. با گذشت زمان، فایلهای پشتیبان بزرگتر شدند، در حالی که درایوهای پشتیبان به همان اندازه باقی ماندند یا حتی کوچکتر شدند. این امر بسیاری از سازمانها را مجبور به ایجاد پشتیبان گیری افزایشی کرد. در نتیجه سیستمها، یک نسخه پشتیبان کامل اولیه را روی دیسک ایجاد کرده و سپس هر چند دقیقه یکبار با ایجاد یا تغییر دادهها، پشتیبان گیری افزایشی را اعمال میکردند و در واقع فایل بکاپ براساس تغییرات دادهها بروزرسانی میشد. این نوع پشتیبانگیریها، هم بکاپ را منظمتر میکرد و هم فضای کمتری اشغال میشد.
در روزهای اولیه پشتیبانگیری از دیسک، نرمافزار پشتیبانگیری برای اجرا بر روی یک سرور جداگانه طراحی شده بود. این نرم افزار فرآیند پشتیبان گیری را هماهنگ میکرد و دادههای پشتیبانی را در یک آرایه ذخیرهسازی ثبت میکرد. این سیستمها به سرعت محبوبیت پیدا کرده زیرا به عنوان پشتیبانگیری آنلاین عمل میکرد. از سوی دیگر درایوهای SSD به ندرت برای پشتیبانگیری از دادهها استفاده میشوند زیرا قیمت بالایی دارند. SSDها بهعنوان ابزار ذخیرهسازی استفاده میشوند اما به عنوان یک دستگاه برای تهیهی نسخهی پشتیبان انتخاب خوبی نخواهند بود. اما این روزها فلش میتواند برای پشتیبان گیری انتخاب مناسبتر و کاربردی باشد.بهترین لپ تاپ های دل را میشناسید؟