دامنه

زیر دامنه یا Subdomain چیست؟ آشنایی با ساب دامین

زیر دامنه یا Subdomain چیست؟

Subdomain یا زیر دامنه در واقع یک زیر مجموعه‌ای از دامنه اصلی محسوب می‌شود. زیر دامنه قبل از Domain می‌آیند و با یک نقطه از آن جدا می‌شود. کاربرد زیر دامنه‌ها زیاد است شما می‌توانید برای بخش‌های مختلف و متمایز سایت یک زیر دامنه تعریف کنید. بگذارید این بخش را با یک مثال توضیح بدهیم.

فرض کنید که نام دامنه شما domains.com می باشد. و شما قصد دارید زیر دامنه sub را به این دامنه اضافه کنید دسترسی به این زیر دامنه پس از تعریف آن در کنترل پنل مدیریت هاست خود به شکل زیر است:

Sub.domains.com

نیاز تعریف زیر دامنه‌ها در دنیای وب می‌تواند به این شکل باشد، برای مثال شما یک وبسایت فروشگاهی دارید و بعد از مدتی تصمیم می‌گیرید که یک وبلاگ نیز به سایت خود اضافه کنید می‌توانید به راحتی یک زیر دامنه mag ایجاد کنید و در بخش mag.domains.com یک وبلاگ داشته باشید. در زیر دامنه شما مجاز هستید که یک سیستم مدیریت محتوای جدید یا هر نوع قالبی که دوست دارید را آپلود و نصب کنید.حالا بیاییم ببینیم که چگونه می‌توانیم زیر دامنه یا Subdomain را در Cpanel و Directadmin تعریف کنیم.

subdomain یا زیر دامنه ( یا ساب دامنه ) زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی محسوب می‌شود که قبل از دامنه اصلی می‌آید و با یک نقطه از دامنه اصلی جدا می‌شود. ساب دامین بخشی از دامنه اصلی شما می باشد و به همین دلیل نیز به آن

ساب دامین

ممکن است شما با ساب دامین آشنایی داشته باشید و فکر کنید که درک دقیقی از آن دارید؛ اما در واقع ساب دامین پیچیدگی هایی دارد که باعث می شود آن ها عضوی بی نظیر در سیستم اینترنت تلقی شوند. شاید فکر کنید که به طور کامل با زیر دامنه آشنایی دارید اما در واقع ممکن است نکاتی در این زمینه وجود داشته باشد که از آن اطلاعی نداشته باشید. به طور مثال آیا می دانید که دامنه ها چه تاثیری در رتبه ی جستجوی سایت شما دارند؟! دانستن اطلاعاتی در این زمینه می تواند برای شما نتایج مهمی در بر داشته باشد و تاثیر مطلوبی بر روی کار شما خواهد گذاشت.به همین جهت در این متن به بررسی ساب دامین و اطلاعات مورد نیاز در این باره می پردازیم تا بیشتر با آن آشنا شویم.

ساب دامین چیست؟

همان طور که از اسم آن نیز مشخص است sub domain در واقع بخشی از دامنه اصلی شما می باشد و به همین دلیل نیز به آن دامنه فرعی و یا زیر دامنه گفته می شود. در واقع زیر دامنه برای کمک به سازماندهی و حرکت بخشیدن به بخش های مختلف وب سایت اصلی مورد استفاده واقع می شود. برای این که بهتر کاربرد زیر دامنه را درک کنید بهتر است که مثال بزنیم. تصور کنید که در یک وب سایت اصلی شما به فروش یخچال می پردازید.

اگر بخواهید که کولر های خود را نیز به صورت آنلاین بفروشید باید بخشی از وب سایت را به آن اختصاص دهید و در این جا به ساب دامین نیاز دارید. در آدرس سایت نیز زیر دامنه در کنار دامنه اصلی نوشته می شود و .com نیز دامنه سطح برتر محسوب خواهد شد. شما می توانید برای زیر دامنه از متن و کلمه ای که دوست دارید استفاده کنید اما بهتر است که این کلمه به کار شما نیز مرتبط باشد و به راحتی نیز بتوان آن را تایپ کرد زیرا بدین صورت بهتر در خاطر افراد باقی می ماند.

ساب دامین کار با اینترنت را راحت تر می کند !زیر دامنه یا Subdomain چیست؟

به طور حتم باید از ساب دامین بسیار سپاسگزار باشید زیرا به طور وجود آن ها سبب راحت تر شدن کار ها می شود.در واقع dns که مخفف domain name system می باشد کار را برای ما بسیار آسان تر کرده است. در واقع dns نام دامنه یا همان کد آی پی را تبدیل به ترکیبی از حروف و اعداد نموده است. سیستم نام دامنه یا همان DNS برای تنظیم دامنه ها و زیر دامنه ها مورد استفاده واقع می شود. در واقع باید بدانید که از راست به چپ باید دامنه ها را در آدرس سایت بررسی کنید.

کسب درآمد شرکت ها با فروش ساب دامین

زیر دامنه ها و یا دامنه های فرعی را می توان به فروش رساند و از این راه می توان به کسب درآمد پرداخت. در واقع بسیاری از شرکت ها و افراد با فروش زیر دامنه ها یک تجارت سودآور را ایجاد کرده اند. برای این کار آن ها نام دامنه هایی که جذاب هستند را می خرند و آن ها را به گونه ای دیگر به فروش می رسانند. پلتفرم هایی مانند WordPress و یا website builder به کاربران این امکان را می دهند که پروفایل های خود را در زیر دامنه های منحصر به فرد خود در زیر دامنه اصلی ایجاد نمایند.

کاربرد ساب دامین

با وجود این که زیر دامنه بخشی از دامنه ی اصلی محسوب می شود اما توسط موتور های جستجو به صورت یک بخش مجزا به حساب می آید. به همین منظور نیز می توان از زیر دامنه ها برای ساماندهی وب سایت ها استفاده نمود. شرکت ها به دلایل مختلفی از زیر دامنه ها استفاده می کنند؛ اما عمده ترین دلیل برای استفاده از زیر دامنه ها این است که به یک صفحه ی وب هویت جداگانه ای در نتایج جستجو بدهید

و در عین حال نیز بخشی از وب سایت اصلی را نیز حفظ نمایید. نکته ای که وجود دارد این است که باید به کاربرانی که دارید نیز دقت کنید. به طور مثال اگر بازدید کنندگان سایت شما از تمام کشور ها می باشند باید وب سایت تان را به زبان های مختلف ترجمه کنید. در غیر این صورت می توانید ساب دامین برای وب سایت تان ایجاد کنید تا کاربران بتوانند از آن ها بازدید کنند. در واقع ایجاد صفحه های جداگانه برای سایت های چند زبانه آسان تر و کم هزینه تر می باشد.

تست کردن وب سایت جدید

در واقع یکی از رایج ترین کاربرد های زیر دامنه ها یا sub domain استفاده از آن ها برای آزمایش بروزرسانی یا ایجاد یک وب سایت جدید می باشد. در واقع به این شکل شما می توانید برنامه ای مانند وردپرس را در زیر دامنه ی خود داشته باشید و از آن به عنوان یک بخش کاملا مجزا از وب سایت اصلی استفاده نمایید. همچنین می توانید به روز رسانی ها خود را در زیر دامنه آزمایش کنید

تا قبل از انتشار آن ها در سایت اصلی نحوه عملکرد آن ها را مشاهده کنید. هنگامی که می خواهید از زیر دامنه ها برای آزمایش استفاده نمایید، دامنه فرعی به عنوان یک صفحه ی پنهان عمل می کند و به این صورت شما به راحتی می توانید ویژگی های جدیدی که می خواهید در سایت اصلی به کار ببرید را در این صفحه ی پنهان و زیر دامنه استفاده کنید و نگران این نباشید که کاربران ممکن است که آن ها را مشاهده کنند و یا مشکلی ایجاد شود.

ایجاد Sub Domain برای کاربران و مشتریان خاص

شما می توانید یک زیر دامنه ایجاد کنید که به طور خاص و اختصاصی برای مشتری و یا کاربر در نظر گرفته شده است. به این ترتیب مشتری می تواند ایده های خود را در سایت و زیر دامنه ای که به این منظور درست شده است قرار دهد و به این صورت می توانید از ایده های مشتری نیز استفاده کنید. در واقع با این کار می توانید سایت را طبق نیاز و ایده های مشتری تنظیم کنید. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که در کار مهم است کسب رضایت مشتری و درک کاملی از نیاز های مشتری می باشد که با وجود ساب دامین می توانید به راحتی متوجه خواسته های مشتری بشوید و مطابق با آن ها عمل نمایید.

وبلاگ خود را با ساب دامین از سایت اصلی جدا کنید

در واقع این یک ایده ی بسیار خوب است که وبلاگ تان را از سایت اصلی خود در sub domain جدا کنید؛ زیرا وبلاگ می تواند باعث کند شدن سایت اصلی شود و این موضوع می تواند تاثیر بسیار منفی برای شما داشته باشد؛ زیرا کند شدن سایت باعث می شود تا مشتریان خود را از دست بدهید و این موضوع در رتبه بندی سایت شما در نتیجه ی جستجو نیز تاثیر گذار می باشد؛

اما به طور کلی ممکن است که شما بخواهید وبلاگ تان را جا به جا کنید زیرا کار و وظیفه آن با دامنه اصلی شما متفاوت است. در واقع برای این کار منطقی ترین راه این است که وبلاگ تان را به ساب دامین منتقل کنید با این کار وبلاگ شما می تواند به صورت جداگانه وجود داشته باشد در حالی که هنوز بخشی از دامنه اصلی می باشد.

سایت تجاری خود را منتقل کنید

ممکن است که بخواهید صفحه تجاری الکترونیکی تان را نیز از دامنه اصلی جدا کرده و آن را منتقل نمایید. علت های مختلفی نیز برای این کار ممکن است وجود داشته باشد. در واقع اگر هدف اصلی سایت شما فروش نباشد این سایت تجاری الکترونیکی باعث می شود که ترافیک در سایت اصلی زیاد شود و این موضوع صفحه ی شما را کند می کند و تجربه ی کاربری را بسیار ضعیف می کند. به همین دلیل جا به جایی این صفحه به ساب دامین باعث می شود تا سرعت صفحه اصلی بیشتر شود و از طرفی دیگر سایت تجاری شما نیز برای مشتریان در دسترس باقی می ماند.

یک سایت برای موبایل ایجاد کنید

امروزه بسیاری از افراد با موبایل های خود به صفحه های اینترنتی مراجعه می کنند به همین دلیل نیز می توانید برای ایجاد تجربه ی کاربری مناسب تر، با استفاده از sub domain یک سایت برای کاربران موبایل درست و طراحی کنید. موتور های جستجو گر مانند گوگل نوع دستگاهی که کاربر با آن به دنبال صفحات می گردد را تشخیص داده و با توجه به آن نسخه ای که برای موبایل طراحی شده است را به کاربر پیشنهاد می دهد.

در واقع شما می توانید با استفاده از sub domain نسخه های مختلفی از سایت تان را برای صفحات نمایش در اندازه های متفاوت درست کنید که این کار می تواند تاثیر مثبتی در روند کاری شما داشته باشد. در واقع باید این نکته را در نظر داشته باشید که فراهم کردن sub domain که سازگار به موبایل باشد بسیار ضروری ست زیرا بیشترین استفاده در بین دستگاه های جستجو گر متعلق به موبایل می باشد.

هزینه ی میزبانی وب سایت

sub domain توسط گوگل به عنوان وب سایت های مجزا در نظر گرفته می شود و به همین دلیل باید به صورت جداگانه نیز میزبانی آن ها صورت بگیرد. این بدان معناست که برای هر sub domain باید هزینه ی جداگانه ای بپردازید. در واقع این موضوع باعث می شود تا هزینه ها برای شما افزایش پیدا کند. میزان هزینه ای که باید برای میزبانی بپردازید بستگی به اندازه ی سایت تان و همچنین سرعت بارگذاری محتوا دارد.

شخصی سازی sub domain

با یک ساب دامین (sub domain )می توانید محتوای وب سایت تان را برای مناطق، کاربران و محصولات مختلف شخصی سازی نمایید. اگر برای هر یک از ساب دامین sub domain های مختلف خود به محتوای منحصر به فردی احتیاج دارید این موضوع می تواند برای شما یک ویژگی بسیار مهم و ارزشمند باشد. علاوه بر این موضوع باعث می شود تا در رتبه بندی نتایج جستجو محلی رتبه ی بهتری کسب نمایید

که این موضوع به طور حتم در کار شما بسیار حائز اهمیت می باشد. با وجود همه ی این مسائل اگر شما واقعا نیازی به ایجاد محتوای شخصی ندارید بهتر است که از یک زیر شاخه استفاده نمایید زیرا این کار را برای شما ساده تر کرده و هزینه ی اضافه ای برای میزبانی نخواهید داشت. در واقع این که زیر دامنه برای شما مناسب است یا خیر بستگی به نیاز های وب سایت تان دارد و بهتر است در صورت نیاز از شخصی سازی ساب دامین استفاده نمایید.

کدام یک برای سئو مناسب تر است؟!

در ابتدا همه فکر می کردند که تاثیر دامنه های فرعی و زیر دامنه ها برابر باشد اما در سال 2012 طبق گفته های matt cutts مشخص شده که تقریبا آن ها با هم معادل می باشند و گوگل آن ها را به عنوان یک دامنه در نظر می گیرد. این در حالیست که امروزه این موضوع در حال تغییر است. موتور های جستجو اکنون معیار های متفاوتی برای دامنه ها و زیر دامنه ها ساب دامین در حوزه سئو دارند.

به همین دلیل نیز بهتر است که محتوای ارزشمند خود را مانند وبلاگ ها در زیر شاخه ها قرار دهید زیرا این کار بسیار حرفه ای تر است. پیش از این افراد می توانستند که ساب دامین را با کلمات کلیدی که می خواستند در نتایج جستجوی گوگل باشند پر نمایند و به همین جهت نیز مدیران وب بیشتر از آن استفاده می کردند. در واقع با این کار کلمه کلیدی که مورد جستجو قرار گرفته است و توسط افراد نوشته شده در دامنه و زیردامنه نمایش داده می شود.

به همین دلیل نیز هنگامی که گوگل از این ترفند مطلع شد این روش را سرکوب کرد و در حال حاضر گوگل فقط یک دامنه را برای نتیجه ی جستجو نمایش می دهد.

سوالات متداول

ساب دامین چیست؟

ساب دامین در اصل قسمتی از دامنه اصلی شما می باشد، و به همین علت به آن زیر دامنه و یا دامنه ی فرعی گفته میشود که توسط موتور های جست و جو به صورت یک بخش مجزا به حساب می

زیر دامنه گفته می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *